Babits Mihály
EGY
FILOZÓFUS HALÁLÁRA
In
Memoriam
Aemilii
LASK
professoris philosophiae
Heydelbergensis
Obiit
Pro Patria Anno 1914.
In
Galicia.
Ész! mikor esztelen csatákba
teuton örvény elragadt,
vitted-é magaddal a drága heidelbergai
dombokat?
és ha a régi szók gyürűit szellemed megpörgeté,
készen
a hivásra multad óriásai jöttek-é
vállukon kivinni a zajból?
Vagy, szegény, már rég előbb
a szavak varázs kövéről lesikárltad
a bűverőt
és amely évezreken által szítt magába annyi színt
surló
szellemed a szent kristályt színtelenre surolta mind?
Ó, hiszen
lelkedben nem volt már a szavaknak színe más
mint az építésznek
az állvány színe, mint a rajzvonás
színe a mérnök hálójában, -
szín és élet, a létezők
szórt pompája, a heidelbergai halmok, a
zöld német mezők,
régi nyájas vándorlások szelleme, minden drága
táj,
ó, az emlék, melybe minden szónak gyökere mélyre váj,
ó,
ez a szókra tapadt vak mult, mely festi folyton a friss jelent:
néma
Lét mind, néma Anyag csak, - semmit az Észnek nem jelent
forma
nélkül - volt és nincs - s ez a percnyi lét is forma már:
mert az
élmény percnyit él, de a forma változatlan áll:
nem a
seiend, hanem a geltend, ami mindörökre gilt
tiszta
és időtlen igazság - forma - zárt és egyre nyílt
új formák felé,
az Észnek játszani építősdit és
rakni a formák formáit - míg
tisztultan a boldog Ész
állványról állványra hágva,
heidelbergai halmokon
túl, az örök Formák honában él, és élete
nem rokon
élmények süket életével - minden élmény eszme lesz,
s
mint a szélben jégcsapok erdőn, összecsengve levelez,
vagy mint
nagy barlangban a hangok, vagy tükrös szobában a fény
egymásból
születő sugaraknak mért szövevényeit szövén
- és mi más a sugár,
mint önnön útja és törvénye? mi más
mint a Fények szelleme és
formája? mint a rajzvonás
tiszta szelleme: szín és élmény nemde
ón és kréta mind?
Mit nekem ón és élmény színe? Lelkem lelkebbre
tekint:
aki csak formákat épít, építményre nem muló,
bánja is,
állványának fenyve milyen erdőből való!
légi ácsként fennen él
rajt (s szökken a büszke épület!) -
- Kőműves! le ne nézz az
útra, mert lenézni szédület! -
Igy bolyongtál, bölcselőm, a heidelbergai
halmok alján,
s ültél mely tanárszobádban; s minden messze volt
és halvány,
halmok és szobák és emberek arca; és ha néha,
mondják,
nagy Igazság-otthonodban apró tények ritka szomját
mint
az édes víz szomját a tenger útasa, mint alantabb
sűrűbb lég
szomját a légnek útasa, - érezvén ha lankadt
kézzel este
kinyitottál valamely könyvet, hol apróbb
tények és nevek
nyüzsögtek, Baedekert, újságot, naplót,
elszédültél, mintha a
pallér állványáról az útra néz le
formatelt szemével az apró
foltos formátlan nyüzsgésre.
És a vad, formátlan tények sodra egyszer
lesodort!
Fények s vak szinek zuhantak; s mint vak
napban a szende hold
halk és kölcsönzött világa semmibe sápad
hangtalan
és hiába sejted már hogy mégis örökre fenn
suhan
láthatatlan a tiszta égen: úgy halálos
életünk
halhatatlanná halvasztott formaváza is égbe tünt
földi
szenvedő agyadból, nagy Törvények időtelen
szellemegébe, melyek
élnek s állnak örökre, bár idelenn
senkise sejtené is őket - és
te maradtál egymagad -
Mért nem inkább vitted a drága
heidelbergai dombokat?
Ó, ha minden vad zavar ellen, durva szín
és durva szó
kínos unalma mögött, mint bűvös talizmán vagy
olvasó,
marsok örök monotóniáján túl és túl a poros polyák
földek
unalmán, túl a rémes záporok árján, sárkapolyák
rothasztó vizein
túl, tisztán élne benned a régi táj,
élne nyugodt tanárszobád,
amelyre rágondolni fáj,
elképzelni édes volna - élne talán
egy drága szem,
vagy talán csak a kis vendéglő heidelbergai kis
hegyen,
ahol oly jó volt csevegni, este, mikor lement a
nap,
Kantról és Aristotelesről...!
Ó,
de minden elapadt!
s tán ha néha megkísérted gondolatokba
öltözött
jaj! kegyetlen gondolatokban, törmelék formák
között
rejtező emlékeid alját, tépett formák rongya
közül,
(melyekkel magad öltöztetted, büszke rá, hogy jól
feszül
forma a formára - mígnem érezéd, hogy tűn a test
s
önmagában a gazdag öltöny élni és fejlődni kezd) -
jaj! ha néha
megkísértéd ezt a munkás, jól csavart
gombolyagod, melyet vak
Fátum összekúszált és zavart,
visszagombolyítani - rendre
hámozván a forma dús
hócsipkéit, hogy csipkékből égjen elő az élő
hús,
szellem igazságok vak alján a Valóság teste, a Lét,
Tény
és Lét, az utolsó öltöny, - s ezt lefejtve tűnjön eléd
élményed
maga, meztelen mint hócsipkékből egy édes akt:
élmény:
meztelen darab élet, multad színei, logisch-nackt -
úgy
megvillant és kisiklott, mintha fognál fürge gyíkot,
mint arany
homok kezedben, mennél jobban megszorítod,
vagy a forrás könnyü
habja, annál jobban folyik széjjel
ujjaid közt - vagy, ha mélyebb
álomból rezzenve éjjel
emléked kerékfogát a percbe hasztalan
csüggeszted,
megragadni álmod omló szövetéből... tán a
vesztett
gyermekkar varázsszínét! - jaj! szín és álom eloson
s
te maradsz egy eltűnt ízzel egyedül a vánkoson.
Ó, de hol van a vánkosod már, tépett Ész,
a Nyugalom?
Heidelberga nyugalma hol van? - Messze, messze zúg a
hon:
őrült tények Fátuma vitt el, tépte lelked, életed,
s
gondolatoknak tépett rongya így lett lelked, életed,
rongy, mint
harci köntösöd... egy szó - rongy! egy név... egy könyvnek címe
cím
és név... a rongyolt Formák... s egyre vész a rongyok színe
-
mígnem... - ó az utolsó percben, (mikor új színt nyert
kipergett
véredtől halovány ruhád is) nyert-e színt egy percre
lelked,
színt, még egyszer, minden rongyot messze vetve, ős
szinét
- mint haldoklók lelke, mondják, újra éli
elfelejtett
életét egy perc alatt, a gyermekkornak
édenét,
megtaláltad-e még egy percre a heidelbergai
halmokat,
Ész, mikor esztelen halálba a vak Fátum
elragadt,
míg a Formák és Törvények fenn vezették
rég unott
pályáján, tördelve önnön tükreik, e Fátumot
léttelen
is működve folyton, lélek nélkül testtelen,
mozgatván e szörnyű
világot, ész szerint, de esztelen
változó matériábul a
változatlan Tényeket,
szővén millió lélekből a lelketlen
Történetet,
gázolván egyenes pályán és süket lábbal és
hunyott
szemmel és egy más világból vezetvén a Fátumot.