Babits Mihály
HADJÁRAT A
SEMMIBE
Strófák
egy képzelt költeményből.
1913
Ó, mind akit szerettem életemben
s ki
lelkemet szeretni még merész,
figyeljen most, talán megérthet
engem,
bár hangom szerte tárult mélybe vész,
mint egy örök
sodor halásza zengem,
amiről még álmodni is nehéz,
ragadójába
markolok kezemmel
s merni merem, amit más nézni sem mer.
Ó, lelkek teste, élő folytonosság,
mért
folysz el? És te testek lelke, szám,
miért folyamodom hiába
hozzád,
elmém hazája, régen únt hazám?
Mért osztanám mi nem
való hogy osszák?
s a mondhatatlant mért reméli szám?
Jobb
volna nyugton és szó nélkül élni,
csak élettel s szerelemmel
beszélni.
De nem lehet. Már nekem ez az élet.
Már
nekem ez a legjobb szerelem.
Az én egyetlen mezőm erre széled,
ez
egy kapú van nyitva még nekem.
Ha ez bezárul, az már az
itélet,
melyet fejemre mérend kedvesem,
kit annyian epedtek,
örök asszony,
ki van, hogy ezreket dalig rikasson.
Ki van, hogy minden nemes őt
imádja,
amikor mást már nincs imádnia.
Kinek vágyára a
halálnak vágya
jöhet csupán: a Filozófia.
Szólj hát szerelmem,
szólj halálnak bátyja,
élet öccse, csalódások fia,
szólj,
énekeld az égi nőt, a drágát,
sirassad új szavakkal némaságát.
Mert néma ő s nem könnyezik soha
és
így vesz tőlünk szót és könnyeket
s könnyre mosollyal, szóra
mostoha
csönddel felelve csúfra hiteget.
És csöndje végtelen,
mint mosolya.
Mosolya nem fogy, csöndje nem reked.
Csöndje
mosolyog és mosolya hallgat,
mosollyal, csönddel, úgy mulat
terajtad.
Glóbuson ül, mint hideg
istenasszony,
ruhája köd, de sohasem mezítlen,
fagyával éget,
hogy rabbá unasson
s titkolt testével álmodjék a hitlen.
S
nincs is tán teste. S minden érte-vad szomj
a semmi hűs ablakát
nyalja itt lenn,
míg fönn a Hölgy, testté hazudva lelkét
a
fellegekből fon magának erkélyt.
S tán minden szellem titkon őt
reméli,
érte feszül a morc tudós szerelme
és végtelenül
végtelenbe méri
kis méterét a véges emberelme,
de az eget s e
Hölgyet el nem éri,
bár köveiből Bábel tornya kelne:
a Jákób
létra végtelenbe vesz
s a nagy éposznak vége sohse lesz.
És mégis éposz és mégis dicső
és mégis
ezt az époszt írom én
egy új tudósról. Mégis, mégis ő,
akit
hősömmé biztat a remény,
hogy vágyhatom még lenni én is: ő;
aki
enyém és aki mégsem: én
vagy egy bús én, kit dőrén elvetéltem
s
most lelkétől kísértetes a méhem.
Egy új tudósról fogok énekelni,
ki
Budapesten majdan élni fog,
dicsőbb, mint hős koroknak
fejedelmi
s minden dicsekvő poétán kifog,
aki meddő dalát
hiába termi
s facér fülekbe céltalan nyifog
ah, hajdan hogy
megejtett ily varázs is,
de most már látom, olyan, mint a hásis.
»Ki nem röpülhet, mikor ér
tetőre?«
kérdeztem hajdan gyermek-ostobán, -
»Lassan
vet óvatos szemet előre
földhöz ragadt nyomorult
tudomány,
csigaként tapad hűvös szürke kőre
s az únalom
nyálkája nyúl nyomán,
hitvány házát cipeli dőre súlyul -«
de
csigaképe most dicsőre újul.
Mert bárha nincs szivárványhídja,
szárnya
s szarvval nem érhet úszó csillagot,
kis helyet jár,
de biztosan bejárja,
hagyván jelül ragyogó szallagot,
hogy
útja szűk bár, de valódi pálya,
mert hódít s nem hiába
ballag ott,
míg Anteusként hullong a poéta
s ő sem röpül, csak
ugrál. Mint a béka.
Édes a valóságban megfogózni
s
vigyázva mérni életünk terét,
a korlátok közt nemesen
kigyózni,
mint útjelzők közt, bízva, mindelébb.
Szabott
pályánkból félre nem lopózni
s nem térni meg, mint kimenős
cseléd,
kinek mámortól émelyg lomha teste,
únt konyhájába tér
vasárnap este.
A korlátokban bízni, hogy vezetnek
s a
végtelenben, hogy nagy öle cél,
hogy érdemes nyujtózni a
kezednek,
ha tud szilárdan nyúlni, mint acél,
hogy nem mind
egyek útjai eszednek
s nem a legbölcsebb élet a facér,
mert
eszünk útján mozgunk okosok mi
s a valótlanban nem lehet mozogni.
Lássátok, a korlátokat dicsérem:
a
korlát a legbiztosabb valóság.
Tövis tart ébren rózsaittas
éjen,
lévén biztosabb való, mint a rózsák.
Szoros formából
születik az érem,
formának zord acél kell, nem nyúlós zsák.
Élet
s lélek szétromló pára volna,
hogyha nem lenne száz korlátja
forma.
Az én hősöm e korlátok s e formák
tudósa
meri majd szigoruan
a létünket folytató száz csatornát,
melyek
között az örök ár suhan,
mely arra foly, hol leggyengébb a
korlát
s legyőzve győz csak minden vályuban;
mindegy, honnan
jön, és mindegy, hová jut,
csak egyet fontos hogy nézzünk: a
vályut.
Az én tudósom tudja ezt bizonnyal
nem
fog kergetni régi délibábot,
okosan megelégszik a
viszonnyal,
amely az észnek jelzi a világot
s a
valóság jeléül a haszonnal:
ezenkivül más lényegig ki látott?
ami
remélhetetlen, nem reméli:
a viszonyt tudja, a lényeget
éli.
És tudja, hogy okokból a világ
egy
óriás lánc kettős végtelenje,
ahol minden szem szomszédjába
vág
és nincs, aminek nincsen oka benne,
de kívüle
keresni hiuság,
oklánc okát kérdezni balga lenne
s hogy tudnád
szóba, jelbe, észbe venni
azt, amin kívül nincs se jel, se semmi?
És mégis olykor tudósunk körül,
mint
csillagokkal, esténként a légür,
ez a nagy semmi vággyal
színesül
s titkon az örök lánccal nem elégül,
minden unalma
sejtelmekbe züll
s a néma Hölgy mosolyát érzi végül
és bár
előtte semmi zárva nincsen,
az ő eszének nem elég a Minden.
Képzeld el őt most enyhébb téli esten
a
Dunaparton bolygani magában,
ezen az áldott ifju Budapesten
a
jégtörés keserves évszakában,
mikor zord úntság lovagol a
testen
s a lélek nem tud bízni csillagában,
de gyönyörködni
tud még benne. (Drága
csillag az űrben: semmiség virága!)
A semmiség virága ez a föld is,
a
semmiség virága, e világ,
amely tövissel bármennyit gyötört
is,
mégis virág szemednek. Bús virág!
Tán ér belőle lelkednek
gyümölcs is,
mohó fogad keményen belerág,
de ha félig
kiszoptad leve mézét,
megérzed rajta a semminek ízét.
Tudósunk künn az ég alatt
bolyongva
érezze ott magát, a Semmi partján,
nézzen a földre,
mint egy égi pontra,
úgy gyönyörködjön e nagy Semmi-tajtján
s
a tömegen, mely a földön zsibongva
az égben száll, tudatlan -
körbehajtván
e gömb, melyet száz erők sodra mozgat.
Röpül a
föld - s ők azt hiszik, nyugosznak.
Vagy sétálnak így, halkan,
olvadáskor,
selyem suhog, peng a katona kardja.
Dombtól
dudorgó, tornyos cifra háztól
csipkés az űr felé a Semmi
partja.
A szél a habokat lenn, durva pásztor
nedves korbáccsal
fütyörészve hajtja,
selyem suhog s a szürkefényü
vaskard
érintésétől peng a hideg aszfalt.
Ó, szürkeség! te a Fehér
morajló
meghalkulása (s Feketének anyja)!
Ki eljössz, mikor
haldoklik a gyarló
fény és a nap az éjszakát foganja.
Ó szálló
szürke füst! ó ringva hajló
izmos Dunának szürke szép higanyja.
Ó
szürke égen szürke alakok!
szürke szemekben szürke ablakok!
A lámpagyujtó lángos végü bottal
megsebzi
ezt a messze szürkeséget
helyenkint, - és a sebnek vére csobban
s
Dunába hull - tüzes vér, szemet éget,
remegve száll, vékonyka
patakokban,
mintha vörös bort vízbe töltenének.
(Igy látom a
világot este reggel,
szürke alapon vérpiros sebekkel.)
Ott fönn is már, ott fönn a közel
ürben
gyulnak a semmi apró sebei
a csillagok s keringnek
kényszerülten,
kiki egymást amerre cipeli
lángolva még, avagy
már halni hülten
vagy viszkető kis élettel teli. -
Nem furcsa,
hogy ha lelkem kibocsátom
elérem mindezt én - a kicsiny átom?
Én viszkető kis élet-átom én?
nem
furcsa, hogy e nagy világ belémszáll
érzékeimnek felvont
zsilipén?
s elönti lelkem, mint valami vész-ár?
Elönti lelkem,
s mi maradok én?
Úszó fácska, mely a világ vizén száll
ráhányva,
törni, az örök sodorra,
mely önmagával itatva sodorja.
S tudósunk érzé összecsapni lelkén
ez
únt sodornak őrölő hatalmát
s forogni a nagy űrnek néma
telkén
csillagos szárnnyal Isten lassu malmát;
táncban az ingó
habparipa nyergén
tengernek véli hágni percnyi halmát.
Ó
tengertánc! hangos hab fényes halma!
de majd megőröl Isten lassu
malma.
Parthoz sodor majd sorsunk sűrű sodra,
s
sima semmi sziklapartja vár.
Nem, addig is, fürödve és
forogva
mulatni legjobb benned táncos ár?
nézni mit hány agg
vized ifju fodra,
mi úszik benne: csillag vagy madár,
vagy
asszonytest, prémek közt dobogó
merül fel és tajtékként csillogó.
Tajtékként csillanó és úgy elomló
a
dunamenti fényes utcasorban,
mely lenn patakzik merre az
oromló
Gellért kis szirtje a folyóra torpan,
prémmel is prémes
tajtékhoz hasonló
muffal, boával az örök sodorban
és
kacagással a habkacagáshoz
s mennyi mással hasonló mennyi máshoz!
Amiről annyi költők énekeltek
és
annyian még énekelni fognak;
s a drága prém között a vér, a
sejtek
keringnek, égnek, építik a habnak
bájos, múló formáit,
régi rejtek
teremtésben áradnak és apadnak
száz testen át - és
tested szembe árad,
hab vagy a hab közt, minden nő a párod.
S a tudós tudja, hogy e nagy
kanális
kicsiny csöve az ő teste is éppen
s a szent természet
örök animális
ereje ered emberünk erében.
Nem legjobb
elvegyülni, bármi vár is,
hullám hullámhoz dörzsölődve
szépen?
vagy mint halacska dörzsölődni násszá -
hogyan lehetne
halacska halásszá?
Hogyan lehetne, ó hogyan lehetne
halásza
lenni az örök sodornak,
amelybe holtig el vagyunk temetve
s
mely holtan a semmibe hány ki holnap
űrnél űrebb távolba? hogy
lehetne,
kik parttalan medrében véle folynak
a nagy Folyás
irányát észre venni,
ha ez a minden és a part a semmi?
Vagy legalább mi látjuk semminek
és az
irány szó semmit sem jelent
és semmi értelme a
semminek,
kimondjuk, mint a mindent s végtelent
s szavunkban
tiltott hiú vágy remeg,
de ami tiltott, mindörökre szent
s
reménytelen vágy a legszebb imádság
s szent hősök, kik merészen
félve vágyják.
Igy írom én is hősi versem
hősen,
amelynek hőse egy és ezer-egy,
ki régi-gyengén s mindig
új-erősen,
halni-születni testből testbe megy,
a végtelen
végét nem éri ő sem
s az én mesém is végtelenbe megy,
hisz
benne olyan dolgok vágya szólal,
miket nem mondhatsz véges számu
szóval,
mert minden szó új korlátot teremt,
a
gondolat testének szabva formát
s e korlátok közt kigyózik a
rend
lépcseje, melyen addig másszuk ormát
új s új látásnak,
mígnem mersze lent
köddé mosódik minden régi korlát,
s
képekből összeáll a képtelen,
korlátokból korlátlan végtelen.